حسینی زندآبادی, سید حسین, عابدینی, احمد, عاشوری, نادعلی, عباسیان, رضا. (1397). واکاوی تطبیقی دفاع مشروع در فقه امامیه و حقوق بینالملل. مجله پژوهش های فقه و حقوق اسلامی, 14(53), 67-80. doi: 10.22034/ijrj.2018.544657
سید حسین حسینی زندآبادی; احمد عابدینی; نادعلی عاشوری; رضا عباسیان. "واکاوی تطبیقی دفاع مشروع در فقه امامیه و حقوق بینالملل". مجله پژوهش های فقه و حقوق اسلامی, 14, 53, 1397, 67-80. doi: 10.22034/ijrj.2018.544657
حسینی زندآبادی, سید حسین, عابدینی, احمد, عاشوری, نادعلی, عباسیان, رضا. (1397). 'واکاوی تطبیقی دفاع مشروع در فقه امامیه و حقوق بینالملل', مجله پژوهش های فقه و حقوق اسلامی, 14(53), pp. 67-80. doi: 10.22034/ijrj.2018.544657
حسینی زندآبادی, سید حسین, عابدینی, احمد, عاشوری, نادعلی, عباسیان, رضا. واکاوی تطبیقی دفاع مشروع در فقه امامیه و حقوق بینالملل. مجله پژوهش های فقه و حقوق اسلامی, 1397; 14(53): 67-80. doi: 10.22034/ijrj.2018.544657
واکاوی تطبیقی دفاع مشروع در فقه امامیه و حقوق بینالملل
1دانشجوی دکتری گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایران
2استاد گروه حقوق، واحد نجفآباد،دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایران
3دانشیار گروه حقوق، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایران
4استادیار گروه حقوق، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایران
چکیده
دفاع به معنای راندن، دور کردن و دفع تجاوز به حریم فرد با هدف تأمین امنیت جسمی و روحی افراد جامعه، یکی از مسائل مهم امروز در گستره فقه و حقوق اسلام و حقوق بینالملل است که در خلال آن فرد به حفظ جان یا شخصیت و آبروی خود یا افراد دیگر در مقابل متجاوز میپردازد. این عملکرد در هر یک از دو منبع مذکور دارای شرایط و ضوابطی از قبیل: تناسب و تلازم دفاع با خطر، تجاوز نظامی و مسلحانه، ضرورت و لزوم دفاع در مقابل متجاوز و ... است که با تفاوتها و مشابهتهایی بروز و نمود یافته است. دین اسلام در برخی موارد نهتنها دفاع را نوعی حق بلکه نوعی تکلیف واجب دانسته و افرادی که درراه دفاع از حریم کشته میشوند را شهید معرفی نموده است. این در حالی است که در حقوق بینالملل به جنبهحق بودن آن تأکید شده و در برخی تفاسیر موسّع، آن را از محدوده دفاع خارج ساخته و به حالت حملات پیشگیرانه مبدل ساخته که ماهیت دفاع مشروع را تحتالشعاع قرار داده و از حالت عادی خارج میسازد. همگرایی و واگرایی مبانی اسلام با مبانی غرب از این نقطه آغاز میشود که در این پژوهش قابلبحث است.
Comparative Analysis of Self-defense in Imami Jurisprudence and International Law
نویسندگان [English]
Seyyed Hossein Hosseini Zandabadi1؛ Ahamd Abedini2؛ Nad Ali Ashouri3؛ Reza Abbasian4
1Ph.D. Candidate, Department of Islamic Law & Jurisprudence, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran
2Assistant Professor, Department of Law, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran
3Associate Professor, Department of Law, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran
4Department of Law, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran
چکیده [English]
Defending is to distance and to banish. The goal of defending is to gain the physical and mental security of the community. Defending is one of the important issues of today in the field of jurisprudence and Islamic law and international law, so that the individual deals with the persecution of his soul, personality and reputation. Defending in Islamic jurisprudence and international law has such conditions as the adequacy of defense with danger, military and armed aggression. These two sources are looked differently in some cases. Islam in some cases not only defines the defense as a kind of right but an obligatory duty. And the martyr is introduced as a person who is killed in the defense of privacy. However, it emphasizes the right in some contextual interpretations. The convergence and divergence of the principles of Islam with the foundations of the West begin from this point which is debatable in this study.
کلیدواژهها [English]
Defending, Legal defending, international law, Imami jurisprudence
ابن ادریس، محمد، (1410)، السرائر، دفتر انتشارات اسلامی، قم.
ابن فارس، محمد بن فارس، (1404)، معجم مقاییس اللغه، مصحح: هارون عبدالسلام محمد، مکتب الاعلام الاسلامی، قم، چاپ اول.
ابن قدامه مقدسی، ابومحمد عبدالله بن احمد بن محمد، (1421)، المقنع فی فقه الامام احمد بن حنبل الشیبانی، مکتبة السّوادی للتوزیع، الطبعة الاولی، جدّه.
ابن کثیر، اسماعیل بن عمر، (1412)، تفسیر القرآن العظیم، دارالمعرفه، بیروت.
ابن منظور، محمدبن مکرم، (1414)، لسان العرب، دار صادر، بیروت، چاپ سوم.
اردبیلی، محمدعلی، (1381)، حقوق جزای عمومی، نشر میزان، تهران، چاپ چهارم.
بحر العلوم، محمدبن محمدتقی، (1403)، بلغة الفقیه، منشورات مکتبه الصادق، تهران، چاپ چهارم.
برانلی، یان، (1383)، حقوق بینالملل در اواخر قرن بیستم، دفتر مطالعات سیاسی و بینالمللی، تهران، چاپ اول.
بلدسویوسچک، رابرت، (1375)، فرهنگ حقوق بینالملل، ترجمه بهمن آقایی، انتشارات گنج دانش، تهران.
جمعی از پژوهشگران زیر نظر هاشمی شاهرودی، سید محمود، (1417)، معجم فقه الجواهر، محقق/ مصحح: محققان مؤسسه دائرة المعارف فقه اسلامی، الغدیر للطباعه و النشر و التوزیع، بیروت- لبنان، چاپ اول.
حلّی، ابن ادریس، محمدبن منصور بن احمد، (1410)، السرائر الحاوی لتحریر الفتاوی، دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، قم، چاپ دوم.
حلّی (محقق)، نجمالدین، جعفر بن حسن، (1412)، نکت النهایه- النهایه و نکتها، دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، قم، چاپ اول.
خسروی، علیاکبر، (1373) حقوق بینالملل، دفاع مشروع، موسسه فرهنگی آفرینه، تهران.
طوسی، ابوجعفر، محمدبن حسن، (1400)، النهایه فی مجرد الفقه و الفتاوی، دار الکتاب العربی،بیروت.
طوسی، ابوجعفر، محمدبن حسن، (1407)، الخلاف، محقق/ مصحح: على خراسانى- سید جواد شهرستانى- مهدى طه نجف- مجتبى عراقى، دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، قم، چاپ اول.